måndag 19 oktober 2009

is there a ghost in my house?

Jag och Vingen pratade om Dora, Utforskaren. I ett avsnitt träffar hon och hennes apkompis Boots en groda som heter Coquír (eller El Coquí, ser jag nu i efterhand), som säger "coquiii, coquiii" upprepade gånger. Långt efter att jag sett programmet läste jag i Illustrerad Vetenskap om en groda som använder det som lockrop. Hanen säger "co" varpå honan ropar "quíí" till svar. Jag föreslog att jag och Vingen kan börja använda oss av det när vi tappar bort varandra. Så kommer man höra coquííí över hela affären. Om vi nu av en händelse skulle tappa bort varandra där.

Han: Åh, men det är ju som "Marco... Polo!"
Jag: Va?
Han: Ja, som de säger i filmer.
Jag: Vad snackar du om?
Han: De ropar så till varandra. En ropar "Marco" så svarar den andra "Polo"!
Jag: Varför? Då kan man ju lika gärna ropa "Hernán... Cortés!" eller "Vasco... da Gama!" Om jag säger "Hernán", vad säger ni då?! "CORTÉS!"

Sen spårade väl konversationen ur en aning (som vanligt), båda drabbades av andnöd och avled straxt därefter av skratt.


Vilket jag verkligen hoppas inte stämmer, för i sådana fall måste jag ringa gråt-Jörgen (känd från Det okända, Förnimmelse av mord och alla andra "mitt hus är hemsökt, kom och bli besatt"-program som gått på TV) och berätta att spöken kan blogga också.

På tal om det borde ni kolla på den här parodin på TV-medium.




Men allvarligt talat. Är det bara jag som inte fattar "Marco... Polo!"-grejen?

2 kommentarer:

  1. Nej, du kan vara lugnt Veronica, jag fattar inte heller. Är du ute efter bekräftelse från fler personer så får du nog vända dig till något annat forum eftersom det bara verkar vara du och jag som hänger här.

    SvaraRadera
  2. Njä, jag vet inte, just nu skriver jag bara för att det är kul. Snart kanske det kommer fler hit

    SvaraRadera

Powered By Blogger

Bloggintresserade