söndag 18 oktober 2009

street light people

Hemma hos min syster där hon bor med sambo och två nio månader gamla pojkar. Hela huset sover. I vanliga fall, eller åtminstone de senaste månaderna, har det hörts dunk-dunk-dunk från grannen på kvällarna. Hans högtalare pumpar ut Rix FM-hits om och om igen. Milows urtvättade "Ayo Technology"-cover (som jag aldrig förstått mig på) och gärna en rejäl dos schlager on top. Vissa dagar (helger, förvisso) har det varit brutalt hög bas och det är ett under att småpojkarna inte vaknat och vrålat i högan sky.

Nåja, nu är det i alla fall så gott som tyst här. Lite knackande hörs ifrån lägenheten ovanför (snickrar sent en söndagskväll? = han/hon har något lurt på gång?). Ibland hörs grabbarna gny från barnrummet. De säger "eeeey". Eller "mamamamama".

Helgen spenderades hos Vingen, alltså i hans hemhem, som han kallar det. I normala fall bor och pluggar han i Götet numera, men med anledning av tenta-p den här veckan har han hållit sig i Linköping. I fredags hängde vi på Elsas Hus där det bjöds på jättetårta, chokladfontän och singer-songwritermys av/med Firstnighter. Bekantade mig med en massa polare till Vingen, dansade fram på gatan till tonerna av ukulelen ("Ukunu", väldigt viktigt att man tilltalar den så OBS OBS) och hamnade på Konsum för att inhandla equipments till ölhäfvande. Jag köpte cornflakes.

Hela kalaset vandrade hem till Malin, där häfvandet påbörjades. Ett projekt att spela Monopol från Malaysia likaså. Kvällen inkluderade också stämmande av gitarrer, lek med små plastdjur och allmänt mys i köket med Ukunu och det småsjuka sällskapsspelet Brainstorm. Häfvandet fortsatte. Ingen tyckte jag såg ut att vara 19. Vilket jag, i ärlighetens namn, inte heller gör. Har jag hört.

Tiden sprang iväg och plötsligt var klockan över ett. Vi fick springa. Vi hann inte säga hej då till alla. Det var blött och jag glömde mitt paraply. Och vi missade sista tåget med enstaka minuter. Men ljudet av cornflakes mot fuktig kullersten kändes som en vinterdröm och jag var lycklig ändå. Snart kom Vingens mamma till undsättning och jag tänkte att det varit en väldigt, väldigt bra kväll.

5 kommentarer:

  1. Aha! Vingen = Hjorten! Clockwork = Vingens mamma? Lises mamma? Brorsan?

    SvaraRadera
  2. Vingen är Hjorten och Vingens mamma är Hjortens mamma. Hjortmamma!

    SvaraRadera
  3. I dina texter finns en lekfull och lättsam ton som tilltalar mig. Du har nära till roliga och vackra formuleringar och din röst är säker och egen. Det märks att du har språket i din hand. Ska jag komma med lite konstruktiv kritik så tror jag att texterna skulle bli ännu bättre om du minskade ner namedroppandet och det lustiga skissandet av allmänna intryck något och istället ersatte det med ett stycke analys av det mer personliga och allvarliga slaget. Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Aha! så det är ditt fina svarta paraply? jag har funderat på det faktiskt, vems det kunde vara. om vi hade träffat på varandra på markus (mmmmm dialekten alltså) så hade du kunnat få det då, för jag hade det i väskan in case of rain. aja, det går säkert att ordna med dess återvändande till dig på något sätt :)

    SvaraRadera

Powered By Blogger

Bloggintresserade