söndag 13 december 2009

outside there's a box car waiting

Igår var det dags för Lucia Movie Night på Filmstaden! Jag och Emma lirade först Mario Kart till Wii och traskade sedan, med glitter på huvudena, mot tjugo över elva-tåget.

Första filmen var "Up in the air", drama/komedi och en av de mest intetsägande filmer jag sett på länge, vill jag påstå. Filmens huvudkaraktär, Ryan (George Clooney), flyger staterna runt för att avskeda personal åt företag. Ett fantastiskt deprimerande ämne bara det. Dessutom är Ryan en ensam och självupptagen man, gift med sitt jobb och sina betalkort. Detta gäller förstås till dess att han får upp ögonen för en kvinna och börjar ta tag i sina känslor. Jobbiga saker är ju till för att ordnas upp, i synnerhet i amerikanska komedier. Men icke. Med tanke på filmidén hade detta potential att bli riktigt fint, roligt och rörande men klippte istället av och lämnade mig - inte helt oberörd - men smått irriterad.

Eftersom jag inte har läst Jens Lapidus bok "Snabba Cash" hade jag ingen relation över huvud taget till den, förutom att alla killar jag känner har, eller ljuger om att de har, läst den. Jag må ha fördomar, men den verkar smått överskattad. Nog om det! Filmen var faktiskt riktigt bra. Triggande action i Stockholmsmiljö bland brats och serbiska gangsters. Jag knöt under filmens gång starka band till huvudpersonen Johan och kände hela tiden sympati för honom när han kastades mellan sitt liv bland Stureplans eliter och studentrummets mörka hemligheter. I filmen nämns en hel del juridiska facktermer, men inte på ett sätt som enbart jurister skulle begripa (vilket förmodligen är fallet i boken), vilket var soft. Det var välspelat och gripande, me like a lot.

Den tredje och sista: "Old Dogs" var överdriven, men barnvänlig, slap-stick med tokroligheter signerat Disney. Två medelålders män, Dan (Robin Williams) och Charlie (John Travolta) driver ett elektronikföretag tillsammans. Mitt i viktiga möten med ett japanskt företag får Dan reda på att ett spontant ligg (och giftermål) för sju år sedan resulterat i ett busigt tvillingpar. Eftersom mamman i fråga insett hur mycket hon älskar Dan får han i uppdrag att tillsammans med Charlie ta hand om ungarna under de två veckor mamman sitter i fängelse. Det bjuds på slag i skrevet hundra gånger och knasiga miner som varvas med snyftiga moralkaketal då Dan ibland tvingas svika sina nyfunna barn för att lyckas med företaget. Sammanfattningsvis ingen värd film, men ändå lite mysigt Disney-rolig och att majoriteten tittade aktivt och skrattade ihjäl sig på vissa ställen förstärkte i alla fall myskänslan ytterligare och lämnade mig nöjd ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Powered By Blogger

Bloggintresserade